تعمیرات خودرو

افزایش عمر لنت ترمز با ۶ تکنیک فوق العاده

لنت ترمز

در این مقاله قصد داریم در مورد لنت های ترمز خودرو صحبت کنیم و از نزدیک با ۶ تکنیک فوق العاده برای افزایش طول عمر و عملکرد لنت ترمز آشنا شویم. لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی خودرو است که زودبه‌زود موعد تعویض آن فرامی‌رسد و یک هزینه خارج از برنامه را به راننده متحمل می‌کند. بنابراین اگر راهکارهایی برای افزایش طول عمر این قطعه وجود داشته باشد، باید آن‌ها را شناخته و به آن‌ها عمل کنیم. در همین راستا در این مقاله شما را با ۶ تکنیک فوق‌العاده و بسیار کارآمد آشنا خواهیم کرد که طول عمر لنت ترمز شما را افزایش می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید.

۶ تکنیک عملی برای افزایش طول عمر لنت ترمز

لنت‌های ترمز معمولاً بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار کیلومتر دوام می‌آورند و این اعداد تا حد زیادی به عادات رانندگی شما و چندین عامل دیگر دارد. تعویض لنت ترمز هزینه دارد، بنابراین اگر بتوانید عمر لنت ترمز خود را افزایش دهید، می‌توانید مقدار زیادی در هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

۱. بیش از مقدار نیاز، شتاب نگیرید

توقف کامل خودرو و کاهش سرعت شدید، دلیل شماره ۱ سایش زودرس لنت ترمز است. افزایش سرعت به‌طور تصاعدی باعث سایش بیشتر لنت ترمز می‌شود. به‌عنوان مثال، توقف کامل از سرعت ۱۰۵ کیلومتر در ساعت به‌جای ۸۵ کیلومتر در ساعت، مصرف بیشتر ۱۳۳ درصدی لنت ترمز را در پی دارد.

لنت‌های ترمز با تبدیل انرژی به گرما کار می‌کنند و این بدان معنا است که هر چه گرمای بیشتری تولید شود، لنت‌ها سریع‌تر فرسوده می‌شوند. اگر فقط کمی سرعت خود را کاهش دهید، می‌توانید مقدار زیادی از ساییدگی و پارگی لنت ترمز خود را کاهش دهید.

۲. جریان ترافیک را پیش‌بینی کنید و فاصله توقف کافی را در نظر بگیرید

توجه بیشتری به جریان ترافیک و خودرو‌های متوقف‌شده یا کند شده که جلوتر از شما هستند داشته باشید. این کار باعث می‌شود بخش از سرعت شما توسط ترمز موتور کاسته شده و فشار کمتری به لنت ترمز وارد شود. در نظر گرفتن فاصله توقف کافی در جلوی خودرو بسیار مهم است. وقتی فاصله توقف کافی بین جسم/وسیله نقلیه جلویی ایجاد نکنید، باید فشار بیشتری روی سیستم ترمز‌ وارد کنید. اگر فاصله بیشتری با موانع جلویی بگیرید، می‌توانید با فشار حداقلی روی ترمز‌ و لنت ترمز، اتومبیل را متوقف کنید.

افزایش عمر لنت ترمز با ۶ تکنیک فوق العاده

۳. ماشین خود را تا حد امکان سبک نگه‌دارید

بیشتر مردم اجسام سنگین را در ماشین خود نگه نمی‌دارند؛ اما اگر تمایل دارید وسایل زیادی را در ماشین خود نگه‌دارید، باید در جریان باشید که این وزن اضافی منجر به تولید بار جنبشی بزرگ‌تری می‌شود که لنت ترمز شما هنگام توقف، باید آن را مهار کند.

تعداد سرنشین‌ها، سیستم‌های استریو، پانل‌های بدنه، چرخ‌ها و سایر سفارشی‌سازی‌ها می‌توانند خودروی شما را سنگین‌تر از حالت عادی کنند و در نتیجه عمر لنت ترمز را کوتاه‌تر سازند.

۴. ترمز‌های خود را هر ۲ سال یک‌بار شستشو دهید

سیستم ترمز‌ شما باید تقریباً هر ۲ سال یک‌بار تخلیه و شستشو شود، به‌خصوص اگر سن و سال ماشین شما بالا است. این کار به ترمز‌های شما کمک می‌کند تا به‌طور مؤثرتری کار کنند و قطعات داخلی سیستم ترمز عمر طولانی‌تری داشته باشند.

روغن ترمز به‌طور طبیعی آب را جذب می‌کند. در هنگام ترمز اضطراری یا استفاده مکرر از ترمز، این رطوبت می‌تواند به حرارت تبدیل‌شده و اثربخشی ترمز را کاهش دهد. رطوبت همچنین می‌تواند باعث خوردگی داخلی شده و طول عمر اجزای ترمز مانند مهروموم‌های لاستیکی را کاهش دهد.

اگر قصد خرید هرکدام از قطعات سیستم ترمز و هر قطعه یدکی دیگر را دارید، برای خرید قطعات اورجینال به فروشگاه حقی پارت مراجعه کنید.

لنت های ترمز

۵. از شتاب گرفتن در هنگام ترمزگیری خودداری کنید

نیازی نیست با پای چپ خود ترمز کنید. ترمز گرفتن با پای چپ در حالی که شتاب‌گیری با پای راست در حال انجام است، باعث اصطکاک غیرضروری و بیش از حد لنت ترمز‌ شده و آن‌ها را در مقایسه با ترمز معمولی، به‌شدت فرسوده می‌کند. دو پای خود را به‌صورت هم‌زمان روی پدال ترمز و گاز فشار ندهید.

۶. از ترمز موتور استفاده کنید

این یک تکنیک بسیار ساده است که توسط هر راننده‌ای نه تنها برای افزایش عمر لنت ترمز بلکه برای کنترل بیشتر خودرو استفاده می‌شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پدال گاز را ر‌ها کنید تا ترمز موتور سرعت خودرو را پایین و پایین‌تر بیاورد.

افزایش عمر لنت ترمز

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ۶ تکنیک فوق العاده و عملی برای افزایش طول عمر لنت ترمز صحبت کردیم. با این نکات ساده لنت عمر سیستم و لنت ترمز خود را در حالت بهینه نگه‌دارید.

امتیاز post
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها