آموزشی

1. عوامل لرزش موتور ماشین در شرایط مختلف + راهکار برطرف کردن

عوامل لرزش موتور ماشین در شرایط مختلف-حقی پارت

عوامل لرزش موتور ماشین در شرایط مختلف + راهکار برطرف کردن آن

در این مقاله قصد داریم در مورد عوامل لرزش موتور ماشین در شرایط مختلف صحبت کنیم و از نزدیک با مشخصه‌ها و علت‌های لرزیدن موتور اتومبیل و راهکارهای برطرف کردن آن آشنا شویم. موتور اتومبیل اکثر عیوب و ایرادات خود را در قالب لرزش و ارتعاش‌های مختلف به ما نشان می‌دهد. البته اندکی لرزش و ارتعاش در هر موتوری عادی است؛ اما زمانی که لرزش‌ها از نظر صدا و ریتم لرزش، از حالت نرمال و ابتدایی خود خارج می‌شوند، باید به‌دنبال رفع آن باشیم. برای آشنایی با علل لرزش موتور در شرایط مختلف و راهکارهای برطرف کردن آن، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

۶ دلیل اصلی و رایج لرزش موتور در ماشین‌های ایرانی

دلایل زیر رایج‌ترین علل لرزش موتور ماشین هستند:

لرزیدن موتورو راهکارهای برطرف کردن آن

۱. دسته موتور

قطعه‌ای به نام دسته موتور برای گرفتن ارتعاش‌ها و لرزش‌های عادی موتور در خودرو تعبیه شده است که وظیفه آن گرفتن لرزش های موتور و جلوگیری از انتقال لرزش موتور به بدنه و کابین است. دسته موتور که تکیه‌گاه موتور است، در اثر استهلاک، شرایط بد جاده‌ای و رانندگی بی‌دقت شکسته و خرد می‌شود. در نتیجه، لرزش موتور در حالت ایستاده بیشتر شده و به کابین منتقل می‌شود. راه‌حل رفع این مشکل، تعویض دسته موتور (های) معیوب خواهد بود.

 

۲. لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده

اگر خودروی شما در حالت ایستاده و درجا می‌لرزد، بهتر است موارد زیر را بررسی کنید:

این مقاله هم جذابه:  7 کاری که قبل از سفر باید برای ماشینت انجام بدی

وایرها: برق‌دزدی وایرها می‌تواند لرزش موتور را از حالت عادی خارج کند.

تسمه تایم: تسمه تایم اگر رد داده یا نیاز به تعویض داشته باشد، لرزش موتور، میل‌لنگ و میل بادامک را تشدید می‌کند.

سیستم اگزوز: سیستم اگزوز اگر بنا بر دلایلی مانند شکسته شدن بست‌های منبع، پوسیده شدن تیغه‌های داخل منبع، شکستگی حلقه اتصال منبع و پوسیدن و سوراخ شدن قطعات اتصال اگزوز به مشکل برخورده باشد، لرزش موتور را بیشتر می‌کند.

دریچه گاز: میزان پاشش سوخت و ترکیب ن با هوا برعهده این قطعه است. وجود هرگونه خرابی و کثیفی در سنسور دریچه گاز، منجر به لرزش غیرعادی موتور می‌شود.

سوخت: وجود ناخالصی در سوخت و عدد اوکتان پایین، می‌تواند باعث لرزش بیش از حد موتور شود.

روغن موتور: اگر روغن موتور کم، بی‌کیفیت و نامرغوب باشد، لرزش موتور بیشتر می‌شود.

سنسور دمای هوا: این سنسور دمای هوای ورودی به موتور را اندازه می‌گیرد. اگر این سنسور اطلاعات غلطی به ECU بدهد می‌تواند منجر به لرزش غیرعادی موتور شود.

سنسور موقعیت میل لنگ: با نام سنسور دور موتور نیز شناخته می‌شود و داده‌های موقعیت مکانی پیستون و سرعت دورانی میل‌لنگ را به ECU گزارش می‌دهد. این سنسور اگر به مشکل بربخورد، لرزیدن موتور را بیشتر خواهد کرد.

عوامل لرزش موتور ماشین در شرایط مختلف

هوای سرد: سردی هوا لرزش را بیشتر می‌کند. این لرزش پس از رسیدن دمای موتور و قطعات به حالت نرمال، از بین می‌رود.

استپر موتور: استپر موتور وظیفه تنظیم دور آرام موتور را برعهده دارد و در صورت خرابی، لرزش بیش از اندازه‌ای را به موتور وارد می‌کند.

سیستم سوخت‌رسانی: هرگونه نقص در شیر برقی کنیستر، رگلاتور فشار سوخت، فیلتر سوخت، پمپ بنزین و سایر اجزای سیستم سوخت‌رسانی منجر به لرزش غیرعادی موتور خواهد شد.

این مقاله هم جذابه:  نکته مهم زمان خرید خودروی کارکرده که باید بدانیم!

۳. لرزش موتور هنگام استارت زدن

اگر هر مشکلی اعم از لق شدن، تنظیم نبودن، خم‌شدگی، دفرمه شدن یا ساییدگی در شاسی، قطعات داخلی پیشرانه، سیستم سوخت‌رسانی، قطعه استارت، باتری و دینام خودرو به‌وجود بیاید، لرزش های موتور در حالت استارت افزایش پیدا می‌کند.

۴. لرزش موتور در دور موتور خاص

اگر موتور شما در دور موتورهایی خاص (مثلاً سرعت بین ۷۰ تا ۹۰ یا ۹۰ تا ۱۱۰ کیلومتر) بیش از حد می‌لرزد، موارد زیر را بررسی کنید:

  • گیربکس
  • فیلتر هوا
  • لرزش گیر میل لنگ
  • کوئل
  • پلوس
  • سنسور اکسیژن
  • شمع
  • سنسور موقعیت میل سوپاپ
  • بالانس لاستیک، رینگ، چرخ و بلبرینگ چرخ
  • مشکل در ترمز (دیسک‌ها یا سایر اجزای آسیب‌دیده ترمز مانند روتور، کفشک‌ها و لنت‌ها باید تعویض شوند.)
  • شاسی خودرو
  • تنظیم نبودن فرمان
  • هم‌تراز نبودن سیستم تعلیق یا شل‌شدن اجزای سیستم تعلیق

۵. لرزش موتور خودرو در سربالایی

اگر خودروی شما در سربالایی کم آورده و لرزش موتور آن تشدید می‌شود، به احتمال زیاد سنسور مف (MAF) یا دیسک و صفحه خودرو شما به مشکل برخورده است.

۶. لرزش موتور هنگام کولر گرفتن

اگر در هنگام روشن کردن کولر شاهد لرزش زیاد موتور هستید، کمپرسور کولر اتومبیل شما دچار ایراد شده است.

پس از تشخیص مشکل، مکانیک راه برطرف کردن مشکل را به شما خواهد گفت. در اکثر موارد راه‌حل برطرف کردن مشکل لرزش موتور، تعویض قطعه معیوب است. اگر قصد خرید قطعات یدکی باکیفیت و اورجینال را دارید، پیشنهاد ما اعتماد کردن به مجموعه حقی پارت است.

عوامل لرزش موتور ماشین در شرایط مختلف + راهکار برطرف کردن آن

سخن پایانی

در این مقاله درم ورد علل مختلف لرزش های موتور ماشین صحبت شد. اگر هرکدام از این مشکل‌ها را در خودروی خود مشاهده می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت به یک مکانیک یا جلوبندی‌ساز ماهر مراجعه کنید.

5/5 - (5 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها