تعمیرات خودرو

هرآنچه باید در مورد لوازم یدکی هایما بدانیم!

لوازم یدکی هایما

لوازم یدکی هایما قطعاتی هستند که هنگام خرابی اجزای خودرو، جایگزین قطعات اصلی ماشین می‌شوند. پس از جایگزینی لوازم یدکی ماشین هایما و تعمیر خودرو، فعالیت خودرو همانند روز اول می­شود. لوازم یدکی هایما شامل سیستم خنک­کننده می­شود. سیستم خنک­کننده خودرو به دو صورت آب خنک و هوا خنک فعالیت می­کند. سیستم خنک­ کننده خودرو که در کیت کامل جلوبندی هایما قرار دارد، شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات و پروانه خنک­ کننده و یا همان فن می­شود. موتور خودرو با جرقه­زنی و احتراق داخلی، روشن می­شود. احتراق داخل موتور، موجب افزایش حرارت و دمای داخلی می­شود. حرارت و دمای ایجاد شده بایستی کاهش یابد، چرا که عدم کاهش دما و بقای حرارت، موجب اختلال در فعالیت موتور و سایر اجزای خودرو می­شود.

پروانه یا فن خودرو یکی از انوع لوازم یدکی ماشین هایما

افزایش دما و حرارت حاصل از احتراق سوخت، آسیب­های جدی به قطعات و لوازم یدکی ماشین هایما وارد می­کند و باعث از کار افتادن خودرو می­شود. از این رو دما و حرارت حاصل از احتراق بایستی کاهش یابد و کنترل گردد. کاهش دما و حرارت حاصل از احتراق بر عهده فن یا پروانه خودرو است و همانند یک دمنده عمل می­کند. گرمایی که به واسطه­ی احتراق موتور ایجاد شده است، به محیط اطرافش نفوذ می­کند. آب خودرو توسط واتر پمپ، دور موتور خودرو پمپاژ می­شود و گرمای اطراف موتور را به خود جذب می­کند. گرمای اطراف موتور جذب آب می­شود و با تکرار این چرخه، موتور خودرو خنک می­شود.

تسمه تایم هایما

تسمه تایم هایما

آب گرم پس از طی یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم، وارد رادیاتور می­شود. در حین عبور آب گرم از رادیاتور، برخورد هوای محیط با آب موجب، خنک شدن آب گرم می­شود. پروانه جزو انواع لوازم یدکی هایما است که وجود آن لازم و ضروری است. پروانه با به جریان انداختن هوا و عبور دادن هوا از رادیاتور، موجب خنک شدن آب گرم می­شود. وظیفه­ی پروانه یا فن، خنک کردن موتور و تامین هوای جهت خنک کردن آب گرم است. سلامت پروانه اهمیت بالایی دارد و در صورت آسیب دیدن فن، خودرو دچار مشکل می­شود.

این مقاله هم جذابه:  7 عدد از بهترین تعمیرگاه های خودرو های خارجی در مشهد

لوازم یدکی خودرو هایما / شیشه بالابر خودرو

یکی از انواع لوازم یدکی ماشین هایما، شیشه بالابر خودرو است که قابلیت بالا و پایین کردن شیشه­های جانبی خودرو را فراهم کرده است. این نوع لوازم یدکی هایما، اتوماتیک عمل می­کند. خوشبختانه این نوع تجهیزات و قطعات کم­تر دچار خرابی و آسیب می­شوند و از این رو سال­ها، بدون خرابی و مشکل کار می­کنند. شیشه بالابر به دو صورت می­باشد که یکی بالابر برقی (موتور متحرک) و دیگری بالابر دستی (موتور ثابت) است. شیشه بالابر برقی یا شیشه بالابر اتوماتیک، شامل ریل و موتور الکتریکی می­شود که این نوع بالابر با مکانیسم ساده­ای، کار می­کند. شیشه جانبی خودرو بر روی ریل و موتور الکتریکی سوار می­شود و بالا و پایین می­شود.

می­توان گفت موتور متحرک به شیشه جانبی وصل است و با این نوع لوازم یدکی هایما، شیشه همراه موتور حرکت می­کند. شیشه در راستای کابل و ریل جابه­جا می­شود و بالا و پایین می­رود. در مدل بالابر دستی یا بالابر موتور ثابت، موتور شیشه بالابر به صورت ثابت در قسمتی از ریل، نصب و محکم می­شود. شیشه بالابر دستی دارای گیربکس، کابل فولادی و قرقره شیشه می­باشد. خودرو هایما دارای شیشه بالابر برقی است.

لوازم یدکی هایما / برف پاک­کن خودرو

برف پاک­کن جزو تجهیزات ضروری خودرو است، این قطعه با فعالیت مکانیکی الکتریکی خود، شیشه­ی جلوی خودرو را از باران، برف، گرد و خاک تمیز می­کند. تمامی خودروها اعم از اتوبوس، سواری­ها و کامیون­ مجهز به این نوع لوازم یدکی هستند. برخی از خودروها مجهز به برف پاک­کن عقب، هستند که در نزدیکی چراغ عقب خودرو، نصب می­شود. در قدیم، برف پاک­کن به صورت مکانیکی بود که اهرم آن در کابین خودرو وجود داشت. اهرم موجود در کابین این قابلیت را به راننده می­داد که به صورت دستی، برف پاک­کن را با اهرم کنترل کند.

امروز برف پاک­کن مکانیکی الکتریکی است و با تجهیزات داخل کابین می­توان از آب­پاش و برف پاک­کن استفاده کرد. برخی از ماشین­ها مجهز به برف پاک­کن برقی هستند، به طوری تمام خدمات اعم از آب­پاش، گرم­کن و سنسور تشخیص باران، به صورت اتوماتیک انجام می­شوند. برف پاک­کن مکانیکی الکتریکی از اجزای زیر تشکیل شده است:

این مقاله هم جذابه:  افزایش عمر لنت ترمز با ۶ تکنیک فوق العاده

1- دو عدد قطعه مکانیکی (موتور برق و چرخ دنده کرمی به منظور تامین نیرو)

2- رابط نیرو (جهت انتقال نیرو)

3- تیغه ­های پاک­ کننده شیشه

4- آب­پاش

برف پاکن

برف پاکن

نحوه عملکرد برف پاک­کن

یکی از ضروری­ترین و مهم­ترین نوع از لوازم یدکی هایما، سیستم برف پاک­کن می­باشد. سیستم برف پاک­کن از دو قطعه­ی مکانیکی تشکیل شده است. وظیفه­ این دو قطعه، تامین نیرو جهت حرکت رفت و برگشتی تیغه­‌های برف پاک­کن بر روی شیشه است. سرعت حرکت تیغه­های برف پاک­کن قابل تنظیم می­باشد. چرخ دنده کرمی به منظور کمک به موتور الکتریکی خودرو، در خودرو به کار رفته است. چرخ دنده کرمی، گشتاور موتور برقی را تا 50 برابر افزایش و سرعت خروجی موتور تا 50 برابر کاهش می­دهد. نیروی به وجود آمده توسط چرخ دنده کرمی، توسط رابط‌­های مکانیکی به تیغه­های برف پاک­کن منتقل می­شود. تیغه­های برف پاک­کن حرکت می­کنند و مدار الکتریکی موجود در سیستم برف پاک­کن، موقعیت تیغه­ها را در هر لحظه پیگیری می­کند. حرکت رفت و برگشتی برف پاک­کن تحت تاثیر، میله کوچک متصل به محور چرخ دنده و ارتباط آن با شاتون بلند می­باشد.

بررسی علت خرابی و پارگی تسمه تایم هایما

1- افزایش ناگهانی شتاب موتور که به اصطلاح به آن تیک آف هم گفته می­شود.

2- عوض نکردن دنده در زمان مناسب و در سر بالایی­ها و سر پایینی­ها، موجب آسیب دیدن تسمه تایم هایما می­شود.

3- کاهش ناگهانی شتاب موتور که به اصطلاح به آن دنده معکوس گفته می­شود.

4- خرابی فولی و یا پولی تسمه تایم، بر روی تسمه تایم هایما اثر می­گذارد.

5- خاموش بودن و عدم کارکرد خودرو به مدت طولانی، موجب خوابیدن ماشین می­شود.

6- چرب شدن تسمه تایم هایما خطرناک است که منشا آن، ناشی از روغن­ریزی کاسه نمد سر میل لنگ است.

7- پاره شدن تسمه دینام و برخورد آن با تسمه تایم هایما موجب خارج شدن تسمه تایم از مدار خود می­شود.

8- سرعت زیاد در هنگام عبور از سرعت­گیر‌ها و کم نکردن دنده، به تسمه تایم خودرو آسیب وارد می­کند.

9- رانندگی با دور بالای ۴۰۰۰ دور در دقیقه، علاوه بر آن که تسمه تایم هایما را تهدید می­کند، موجب آسیب دیدن سایر قطعات می­شود.

10- نصب غیر اصولی و نادرست تسمه تایم هم باعث پاره شدن آن می­شود.

3/5 - (2 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها