آموزشی

نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان MVM

روغن هیدرولیک فرمان

روغن هیدرولیک فرمان MVM وظیفه دارد تا نیروی لازم برای چرخاندن فرمان و چرخ ها را کاهش دهد. به طور کلی خودرو های کوچک و قدیمی از این سیستم برای فرمان بهره نمی برند. اما در خودرو های پیشرفته امروزی، استفاده از این سیستم ها لازم و ضروری به شمار می رود.

به طور کلی روغن از لحاظ ساختاری شباهت بسیار زیادی به روغن ترمز دارد. این روغن به نحوی طراحی و تولید شده است که با افزایش فشار حجم آن تغییر نکند و بتواند نیروی لازم را انتقال دهد. به طور کلی این روغن هیدرولیک از طول عمر بسیار زیادی برخوردار است. اما در هر صورت باید وضعیت روغن به طور مداوم پایش شود.

مزایای استفاده از روغن هیدرولیک فرمان MVM

پیش از آنکه بخواهیم به بررسی چگونگی چک کردن روغن هیدرولیک فرمان MVM بپردازیم، بهتر است در وهله اول با مزایای استفاده از این روغن بیشتر آشنا شویم. از جمله مزایای استفاده از این روغن در سیستم فرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن هیدرولیک فرمان MVM

افزایش طول عمر جعبه فرمان

از جمله مهمترین مزایای روغن هیدرولیک فرمان MVM می توان به به افزایش طول عمر قطعات به کار رفته در آن اشاره کرد. به طور کلی در جعبه فرمان چرخ دنده های گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته است. این چرخدنده ها با حرکت غربیلک فرمان بر روی یکدیگر حرکت می کنند. اصطکاک موجود در بین دندانه های هر یک از این چرخدنده ها سبب می شود تا علاوه بر افزایش گرما، سطح چرخدنده ها نیز آسیب ببیند. روغن هیدرولیک فرمان وظیفه دارد تا حد قابل توجهی میزان اصطکاک بین قطعات موجود در جعبه دنده ها را کاهش دهد. به این ترتیب این روغن علاوه بر روانکاری وظیفه کاهش دما و خنک کاری را نیز بر عهده دارد.

این مقاله هم جذابه:  باتری ام وی ام

کاهش نیروی لازم برای چرخش فرمان

از جمله مهمترین مزایای استفاده از روغن هیدرولیک فرمان MVM می توان به کاهش نیروی لازم برای چرخش غربیلک فرمان اشاره کرد. به طور کلی خودروهایی که از این سیستم استفاده می کنند، درون سیستم جعبه فرمان خود علاوه بر چرخدنده ها از یک پیستون استفاده می کنند. این پیستون به وسیله روغن هیدرولیک موجود در خودرو به حرکت درآمده و نیروی لازم برای چرخش فرمان را کاهش می دهد.

چک کردن روغن هیدرولیک فرمان MVM

چک کردن روغن هیدرولیک فرمان MVM

جلوگیری از زنگ زدگی از دیگر مزایای استفاده از روغن هیدرولیک فرمان MVM می توان به جلوگیری از زنگ زدگی قطعا اشاره کرد. به طور کلی برخی از قطعات موجود در جعبه فرمان به مرور زمان در اثر تماس با رطوبت موجود در هوا دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. به این ترتیب طول عمر آن ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند‌. روغن هیدرولیک وظیفه دارد تا از تماس رطوبت به تجهیزات فلزی موجود در جعبه فرمان خودرو جلوگیری کند.

چه عواملی در عملکرد روغن هیدرولیک فرمان MVM تاثیر می گذارد؟

از دیگر عواملی که پیش از تعویض روغن هیدرولیک فرمان MVM باید در نظر گرفته شود، عوامل موثر بر عملکرد آن است. از جمله مهمترین عواملی که در عملکرد روغن هیدرولیک تاثیر گذار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لزجت روغناز جمله عواملی که بر عملکرد روغن تاثیر گذار است، لزجت آن است. به طور کلی هر چه میزان گرانروی روغن بیشتر باشد، روغن مورد نظر سفت تر خواهد بود.
دمای کاریاز دیگر عواملی که بر عملکرد روغن هیدرولیک فرمان MVM تاثیر گذار است می توان به دمای کاری آن اشاره کرد. رابطه دما و لزجت برعکس بوده و هرچه دما بیشتر شود، لزجت کمتر خواهد شد.
عوامل موثر بر کیفیت روغن هیدرولیک فرمان MVM

عوامل موثر بر کیفیت روغن هیدرولیک فرمان MVM

چگونه روغن هیدرولیک فرمان MVM را چک کنیم؟

به طور کلی راه های زیادی برای جک کردن روغن هیدرولیک فرمان MVM وجود دارد. به طور کلی موقعیت مخزن روغن هیدرولیک خودرو های MVM بر حسب نوع مدل ممکن است تفاوت داشته باشد. اما اکثر خودرو سازی ها مخزن روغن هیدرولیک خودرو خود را در نزدیکی تسمه هیدرولیک قرار می دهند. از جمله این راه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این مقاله هم جذابه:  علائم خرابی واتر پمپ، دلایل و راه‌های تشخیص آن

سفت شدن فرمان

یکی از راه های فهمیدن آنکه روغن هیدرولیک فرمان MVM دچار کاهش شده است، سفت شدن فرمان است. در چنین شرایطی باید روغن فرمان تعویض گردد. عموما سفت شدن فرمان به دو دلیل اتفاق می افتد. دلیل اول به کاهش میزان روغن در اثر نشتی مربوط می شود. به طور کلی زمانی که سطح روغن موجود درون جعبه دنده از حد معینی کمتر شود، سطح اصطکاک بین چرخ دنده ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه فرمان سفت تر می شود. دلیل دوم به طول عمر روغن بستگی دارد. اگرچه روغن هیدرولیک موجود از طول عمر بالایی برخوردار است. اما این روغن پس از اتمام زمان مصرف خود سفت شده و لزجت اولیه را ندارد.

چک کردن سطح روغن هیدرولیک فرمان MVM

از دیگر روش های چک کردن سطح روغن هیدرولیک فرمان MVM ، چک کردن سطح روغن در مخزن روغن هیدرولیک است. به طور کلی سازندگان خودرو مخزن های گوناگونی را برای نگهداری روغن هیدرولیک استفاده می کنند. برخی از این مخزن ها به پلاستیکی بوده و برخی دیگر فلزی هستند. مخزن های پلاستیکی ظاهری شفاف داشته و سطح روغن از روی آن قابل مشاهده است. مخزن های فلزی نیز دارای گیج روغن هستند. برای سنجش سطح روغن هیدرولیک می توان از گیج روغن استفاده کرد. عموما روی این گیج ها عبارات HOT و یا COLD و برخی دیگر max و min نوشته شده است.

روغن هیدرولیک فرمان MVM و نحوه تعویض آن

روغن هیدرولیک فرمان MVM و نحوه تعویض آن

به منظور چک کردن سطح روغن هیدرولیک فرمان MVM با استفاده از گیج باید در ابتدا با استفاده از یک دستمال گیج را تمیز کرده و مجدد در مخزن روغن هیدرولیک فرو ببرید و سپس خارج کنید. ضمن در نظر گرفتن میزان روغن موجود در روی گیج باید به رنگ روغن هیدرولیک مورد نظر نیز توجه کرد. عموما روغن هیدرولیک سالم شفاف بوده و دارای رنگ کهربایی است. هر گونه تغییر رنگ در ساختار روغن به معنای آن است که روغن هیدرولیک مورد نظر باید تعویض شود.

در صورتی که سطح روغن موجود از حد min پایین تر باشد، باید به روغن موجود در مخزن روغن اضافه شود. با توجه به روشن و یا خاموش بودن موتور روغن را به آرامی به درون مخزن بریزید تا مقدار روغن مورد نظر به میزان max برسد.

لوازم یدکی ام وی ام

شما میتوانید بهترین قطعات یدکی MVM را از فروشگاه اینترنتی حقی پارت با بهترین قیمت و با گارانتی تعویض تهیه نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها