هزینه تعمیرات MVM در سال ۱۴۰۱ به یکی از چالش های پیش روی مالکان این خودرو تبدیل شده است. به طور کلی هر وسیله مکانیکی و یا برقی به نگهداری و تعمیر نیاز دارد. عمدتا این تجهیزات دارای طول عمر مشخصی بوده و بعد از اتمام طول عمر هر یک از قطعات به کار رفته درون خودرو باید آن قطعه تعمیر و یا تعویض گردد. قطعات به کار رفته در خودرو MVM بسته به نوع کاربرد و کیفیتی که دارند، از طول عمر مشخصی برخوردار هستند. به همین جهت پس از مدتی قطعات یکی پس از دیگری شروع به خراب شدن می کنند و باید تعویض گردند اما هزینه تعمیرات MVM چقدر است و بر چه اساس تعیین می شود؟
نگهداری صحیح و کاهش هزینه تعمیرات MVM
هزینه تعمیرات MVM
پیش از آنکه بخواهیم به بررسی هزینه تعمیرات MVM بپردازیم، بهتر است در وهله اول با سرویس و نگهداری این خودرو بیشتر آشنا شویم. به طور کلی سرویس به موقع خودرو سبب می شود تا حد قابل توجهی هزینه های تعمیر آن کاهش پیدا کند. به طور مثال تعویض به موقع روغن سبب می شود تا فشار کمتری به خودرو وارد شود. به طور کلی توصیه می شود هر ۶ ماه یکبار نسبت به سرویس خودرو اقدام شود. اگر بخواهیم بر اساس کیلومتر طی شده زمان تعمیرات را تخمین بزنیم، باید بگوییم که به ازای طی مسافت ۹۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر باید خودرو به طور کامل سرویس شود.
به طور کلی سرویس کامل خودرو MVM شامل موارد زیر است:
- بررسی و سرویس موتور
- بررسی و سرویس گیربکس
- بررسی سیستم رادیات
- بررسی نحوه عملکرد دریچه هوا
- بررسی زیر و بند خودرو و نحوه عملکرد شاسی و سیستم جلوبندی
- بررسی پمپ های بنزین و روغن
به طور کلی بررسی مداوم هر یک از این عوامل سبب می شود تا از خرابی های بیشتر در خودرو جلوگیری شود. به این ترتیب تا حد قابل توجهی هزینه های ناشی تعمیرات خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.
عوامل موثر بر هزینه تعمیرات MVM
به طور کلی عوامل متعددی بر هزینه تعمیرات MVM تاثیر گذار هستند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- خرید لوازم یدکی موثرترین عامل در هزینه تعمیرات MVM
از جمله مهمترین عواملی که بر هزینه تعمیرات MVM تاثیرگذار هستند، می توان به لوازم یدکی مورد نیاز اشاره کرد. به طور کلی عمده هزینه تعمیرات این دسته از خودرو ها را لوازم یدکی آن ها شامل می شوند. عموما زمانی که قطعه ای در خودرو دچار آسیب دیدگی می شود، پس از مدتی این نیاز احساس می شود که باید جایگزینی برای آن تهیه شود. لوازم یدکی هایی که در بازار موجود هستند از کیفیت های گوناگونی برخوردار هستند و به همین دلیل عموما رنج قیمتی متفاوتی دارند.
- نوسانات ارز و کاهش ارزش پول
از دیگر عواملی که بر هزینه تعمیرات MVM تاثیرگذار است، می توان به نوسانات ارز اشاره کرد. به طور کلی زمانی که ارز دچار تغییرات ناگهانی می شود قیمت لوازم یدکی MVM تولید شده در داخل و لوازم یدکی وارداتی به طور سرسام آوری افزایش پیدا می کند. به این ترتیب هزینه تعمیرات خودروها به خصوص خودرو های خارجی افزایش پیدا می کند.
- مدل خودرو
از دیگر عواملی که بر هزینه تعمیرات MVM تاثیر گذار است، می توان به مدل آن اشاره کرد. به طور کلی مدل های مختلفی از این خودرو روانه بازار شده است. موتور هر یک از این خودرو ها توان مخصوص به خود را داشته و متناسب با آن لوازم به کار رفته در آن ها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل عموما تعمیر این خودرو ها هزینه های متفاوتی را در پی خواهد داشت.
- نوع مرکز سرویس دهی
از دیگر فاکتور های تاثیر گذار بر هزینه تعمیرات MVM می توان به نوع مرکز سرویس دهی اشاره کرد. به طور کلی برخی از مراکز سرویس دهی یا به عبارتی تعمیرگاه ها به واسطه کسب سود بیشتر، اقدام به تعمیر خودروهایی می کنند که در تعمیر آن ها تخصص ندارند. این امر سبب می شود تا حد قابل توجهی میزان انرژی و زمان تعمیر خودرو افزایش پیدا کند. به این ترتیب عموما توصیه می شود برای تعمیر خودروهای خود به سراغ مراکزی بروید که از اعتبار و تخصص بالایی برخوردار باشند. تا به این ترتیب ضمن اطمینان از تعمیر صورت گرفته هزینه های زیادی را نیز پرداخت نکنید.
- قسمت مورد نظر جهت تعمیر
نرخ مصوب هزینه تعمیرات MVM
از جمله عواملی که بر هزینه تعمیرات MVM تاثیر می گذارد، قسمتی است که باید تحت تعمیر قرار گیرد. عموما در خودرو های امروزی بیش از ۶۰۰۰ قطعه استفاده شده است. تعمیراتی که مرتبط با قسمت موتور باشد، هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت.
نرخ مصوب هزینه تعمیرات MVM
به طور کلی هزینه تعمیرات MVM شامل دو بخش می شود. بخش اول که مربوط به خرید لوازم یدکی ام وی ام مورد نیاز جهت تعمیرات لازم است. بخش دوم نیز مربوط به اجرت تعویض و یا تعمیر خودرو است. توضیحات لازم برای بخش اول در بالا داده شد. در ادامه به بیان اجرت تعمیرات خواهیم پرداخت. همانطور که در بالا گفته شد، هزینه تعمیرات خودرو ها متناسب با مدل آن ها تعیین می شود که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:
تعمیر موتور بخش اعظم هزینه تعمیرات MVM |
|
تعویض تسمه و زنجیر تایم |
|
تعویض تسمه دینام |
|
تعویض دیسک و صفحه |
|
تعویض کاسه نمد ته میل لنگ |
|
باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس |
|
باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس |
|
تعویض گردگیر پلوس سمت راست و چپ |
|
سلام خدمت اساتید محترم:
ماشینمmvm530هست ۶ ماهه گرفتم می خواستم بدونم این ماشین بلوک سیلندرش از چه مرغوبیتی برخورداره.
ایا مثل پژو واشر میسوزونه همش.
ایا قابلیت تراش سر سیلندر رو داره اگه داره چند بار میشه تراش داد.
ضمنا کمال تشکر از اساتید
درودبر شما
سیلندر و سرسیلندر عالی ….
جای تراش دارد.
جوش آوردن تو کارش نیست.
این انجین روی چند نمونه اطاق mvm بکار رفته.
سلام معمولا به ندرت واشر میسوزه واگه به دلیل دیگری سرسیلند باز شود چون واشر فلزی هست نیازی به تراش سرسیلندر نیست
با این همه بله جای تراش هم دارد
احمق اجرت تعویض تایم ۱۲۰ هزار تومان ، خری یا خودت رو زدی به خریت
کاملا حق با شماست دوست عزیز
باتوجه به تورم کشور این قیمتها هر روز تغییر میکنه
اما باتوجه به بررسیهایی که انجام شده میانگین دستمزها برای تعمیرات mvm درج شده و هر شخص دستمزدهای متفاوتی را با توجه به زمان و کارهای متفاوتی که انجام میدهد دریافت میکند.
مممنون میشم اگه شما فکر میکنید قیمت بهتری را برای این بخش دارید به ما پیشنهاد بدید تا اصلاح کنیم.
سلام ببخشید در کل هزینه تعمیرات و نگهداریش به صرفه هست یا خیر و فروشش چه طور هست من میخوام یا ام وی ام ۱۱۰ بخرم یا پراید نمیتونم تصمیم بگیرم همه میگن قطعاتش خیلی گرونه درسته یا نه ؟
سلام عزیز
خوب طبیعتا هزینه لوازمش نسبت به پراید گرونتره و هزینه تعمیراتش بستگی داره شما بخواهید چقدر از اون ماشین استفاده کنید
اگه در تهران یا شهرهای بزرگ زندگی کنید برای رفتن از این طرف شهر تا اون طرف شهر ۲ ساعت تو راه هستید خوب این باعث میشه هزینه تعمیرات MVM نسبت به بقیه شهرها بالاتر بره ولی اگه در شهرهای کوچک تر هستید و زیاد رفت و آمد نداشته باشید مقرون به صرفهتر خواهد بود.
اما در کل داداش با پراید مقایسه نکن!😁
انگار فراموش کردید بدترین ماشین تاریخ ایران پراید است
قیمت قطعات مثل کوییک است خیلی بالا یعنی چی؟؟ قطعه بی کیفیت مثل پراید بخوای بندازی استوک خارجی هست ک همون اندازه پراید در میاد تعمیر موتور پراید سی میلیون خرج داره الان ام وی ام ۱۱۰ کمتر میشه ضمنا کیفیتش بهتره .شاسی محکمتره .و ۱۵۰ تا باهاش برو احساس سرعت نمیکنی .بدترین ماشین تاریخ دنیا اول آردی دوم پرایده .این سوال پرسیدن داره؟؟
😂😂😂😘😘😘😘ایولا
انگار میخواد پنچری چرخ بگیره
اون روز تو تعمیرگاه حرف یه ماشینی بود طرف میگفت هر پیچشو باز کنم 15هزار تومن، ببندمم 15هزار تومن 🙂
قیمتها رو به صورت تقریب بین x تا y بذارید، مثلا از 100تومن تا 500تومن.
و گرنه محاله این ماشین رو جایی با 120 تومن تسمه تایمشو عوض کنند و هیچی که نباشه حداقل 350تومن رو فاکتور میکنن، چند هفته پیش پژو رو برای من مکانیک آشنا 260تومن تعویض کرد.
سلام
من امروز تسمه تایم و تسمه دینام mwm530 تعویض کردم طرف ۷ ملیون میگه شده و ۱۵۰۰ هم دست مزد گرفته فاکتور هم بهم نداده چجور میتونم شکایتش کنم تو یزد .کوچه ۷۷فرودگاه
با سلام و احترام
قبلا برای منم چنین اتفاقی افتاده رفتم اتحادیه تعمیرکاران خودرو اونجا شکایتم رو ثبت کردم بعد اونها پیگیری کردن و هرچی اضافه گرفته بود رو اون تعمیرکار بهم عودت داد گه نه تعمیرگاه رو پلم میکردن.
داداش
الان اجرتش هست😂😂
به این کسایی که قیمت میدن بگو خودتون با این قیمت عوض میکنید؟؟
گیربکس ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر طرف یه تعمیر الکی برام انجام داد ۵ تومان قطعه برد(دیسک صفحه .میلنگ و از این چیزها ) ۵ تومان دستمزد گرفت .چون شافت ثابت گیربکس شکسته بود و لرزش شدید داشت ماشین .اونم گفت جوش زدم کلا خواستم بدونم دستمزد تعمیر گیربکس چنده؟
کرمانشاه از میدان سنجابی بطرف دولت اباد اولین خیابان سمت چپ سومین تعمیرگاه دستمزد تعمیر کلی موتور ام وی ام ۴ تومان میگیره .قیمتهاتون خیلی بالا زدین .تعویض تسمه زیر سیصد .تعویض صفحه حدود یه تومان توخودت مکانیک بی انصافی هستی قیمت بالا زدی نه کارشناس