آموزشی

چه ماشین‌هایی گیربکس CVT دارند؟

ماشن های دارای گیربکس CVT

اگر در چند سال گذشته برای خرید خودرو اقدام کرده باشید احتمالاً در تحقیقات خود درباره مشخصات خودروهای جدید به‌اصطلاح گیربکس CVT زیاد برخورد کرده‌اید. گیربکس CVT یا سیستم انتقال قدرت متغیر متناوب (Continuously Variable Transmission) یک نوع گیربکس است که در آن دنده به معنی قدیمی وجود ندارد و درواقع دنده به‌صورت مداوم و پیوسته تغییر می‌کند. گیربکس CVT دیگر سطوح مشخص دنده گذشته را ندارد و جهت بهبود کارایی موتور، سیستم انتقال قدرت خودرو با یک سیستم تک سرعته اتوماتیک جایگزین شده است. گیر بکس CVT به‌جای دنده‌های متعدد و مشخص از یک سیستم برقی، هیدرولیکی – مکانیکی تشکیل‌شده است که نسبت دنده را به‌صورت پیوسته تغییر می‌دهد. در این مقاله در سایت حقی پارت سعی می‌کنیم علاوه بر معرفی گیربکس CVT به‌صورت اجمالی یک لیست مفید از خودروهای دارای گیربکس CVT در ایران به مشترکین گرامی بدهیم.

تاریخچه گیربکس CVT

این گیربکس ابتدا در دهه پنجاه با معرفی گیربکس Variomatic توسط کمپانی خودروسازی DAF بر سر زبان‌ها افتاد. Variomatic DAF یک نسخه اولیه برای شروع فرآیندی پرزحمت و البته آینده دار بود که به نتیجه رسید و در سال‌های اخیر مخصوصاً پیشرفت چشمگیری داشته است.

آیا داشتن گیربکس CVT خوب است؟

برای پاسخ به این سؤال که آیا خودرو دارای گیربکس CVT بخریم یا نه ترجیح ما بر این است که شمارا به مقاله گیربکس CVT چیست؟ ارجاع دهیم. البته که در این مقاله سعی می‌کنیم مزایای گیربکس CVT را به‌اختصار مجدداً بررسی کنیم. از مزایای استفاده از گیربکس CVT، شتاب بیشتر خودرو است. چراکه نسبت دنده به‌صورت پیوسته تغییر می‌کند و موتور را همواره در حداکثر بازده نیرو خود نگه می‌دارد. این امر منجر به افزایش قدرت و کارایی خودرو می‌شود. علاوه بر آن، گیربکس CVT کارکرد روان‌تری نسبت به گیربکس‌های دیگر دارد. به علت نبود سطوح مشخص دنده، تغییر دنده‌ها به‌صورت بی‌درنگ و بدون لگد و تکانه‌های معمول صورت می‌گیرد. این امر باعث افزایش راحتی در رانندگی و تجربه رانندگی نرم‌تری می‌شود. همچنین، استفاده از گیربکس CVT می‌تواند بهره‌وری سوخت را بهبود بخشد. زیرا موتور بهینه‌تر و در حداکثر نیرو خود، بدون نیاز به تغییرات مداوم دنده عمل می‌کند. این مزیت به‌خصوص در شهرها و در ترافیک مزاحم بسیار حائز اهمیت است.

این مقاله هم جذابه:  10 نکته که باید قبل از سفر با خودرو رعایت کنیم

چه ماشین‌هایی گیربکس CVT دارند؟

در ادامه سعی می‌کنیم به معرفی برخی از خودروهای معروف کلاس جهانی که گیربکس CVT دارند و در بازار ایران نیز یافت می‌شوند بپردازیم. در این لیست ده خودرو برتر دارای گیربکس CVT در ایران را معرفی می‌کنیم:

1. نیسان آلتیما Nissan Altima
نیسان آلتیما یک خودرو سدان متوسط است که با گیربکس CVT عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی جذاب و امکانات فراوان، به‌عنوان یک انتخاب محبوب در بازار خودروها مطرح است.

2. هوندا آکورد Honda Accord
هوندا آکورد نیز یک سدان خانوادگی محبوب است که از گیربکس CVT استفاده می‌کند. باکیفیت ساخت بالا و رانندگی راحت، آکورد جزو خودروهای پرفروش در دسته خود محسوب می‌شود.

3. تویوتا کمری Toyota Camry
تویوتا کمری یک خودرو سدان متوسط است که در نسل‌های اخیر از گیربکس CVT بهره می‌برد. باسابقه طولانی و شهرت بالا، کمری یک خودروی پرطرفدار است.

5. میتسوبیشی اوتلندر Mitsubishi Outlander
میتسوبیشی اوتلندر یک خودرو دو ردیفه اس‌یووی است که از گیربکس CVT بهره می‌برد. اوتلندر ازجمله شاسی بلندهای بسیار باکیفیت و کمتر شناخته‌شده بازار ایران است که با طراحی جذاب و قابلیت‌های خانوادگی و ماجراجویانه، انتخاب هوشمندانه و باکلاسی با توجه به شرایط موجود بازار محسوب می‌شود.

6. هوندا سیویک Honda Civic
هوندا سیویک یک خودرو کوپه و سدان کوچک است که در نسل‌های اخیر از گیربکس CVT بهره می‌برد. با طراحی زیبا و رانندگی دقیق، سیویک یکی از خودروهای محبوب در دسته خود است.

7. نیسان ماکسیما Nissan Maxima
نیسان ماکسیما یک سدان خانوادگی متوسط است که از گیربکس CVT استفاده می‌کند. با ظاهر شیک و فضای داخلی فراوان، ماکسیما جزو خودروهای محبوب در چند دهه اخیر بوده و هست.

8. میتسوبیشی لانسر Mitsubishi Lancer
میتسوبیشی لانسر یک خودرو کوپه و سدان کوچک است که در برخی نسخه‌ها از گیربکس CVT استفاده می‌کند. با رانندگی دقیق و عملکرد خوب، لانسر جزو خودروهایی است که علاقه‌مندان به رانندگی هیجان‌انگیز را جذب می‌کند. این خودرو یکی از قله‌های مهندسی ژاپن در صنعت خودرو سازی به شمار می‌آید.

این مقاله هم جذابه:  لیست قیمت خودروهای ام وی ام

9. تویوتا راو 4 – Toyota RAV4
تویوتا راو 4 یک خودرو اس‌یووی کوچک تا متوسط است که در برخی نسخه‌ها از گیربکس CVT بهره می‌برد. با طراحی جذاب و قابلیت‌های خانوادگی و ماجراجویی، راو 4 جزو خودروهایی است که در بازار محبوبیت زیادی دارد.

10. نیسان جوک Nissan juke
ارزان‌ترین تیپ نیسان جوک در بازار ایران، تیپ اسکای‌پک است که نیروی خود را از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی می‌گیرد که این نیرو را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب‌متغیر یا CVT به محور جلوی این آدم فضایی ژاپنی انتقال می‌دهد

در این قسمت سعی کردیم ۱۰ خودرو دارای گیربکس CVT در ایران را معرفی کنیم. در ادامه به خودروهای میان رده بازار ایران که از این تکنولوژی بهره می‌برند می‌پردازیم. در صورت علاقه میتوانید مقاله ۸ خودروی چینی بازار که می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد را نیر بخوانید.

خودروهای چینی دارای گیربکس CVT در ایران

در لیست قبل تا حدودی به خودروهای دارای گیربکس CVT در ایران پرداخته شد. در این لیست مجزا به خودروهای چینی دارای گیربکس CVT می‌پردازیم.

چری اریزو ۵

چری آریزو ۵ که با موتور ۱.۵ لیتر توربو شارژ ۱۴۷ اسب بخاری یکی از قوی‌ترین موتورها را در میان خودروهای چینی دارد از یک سیستم ۷ سرعته CVT برای انتقال قدرت استفاده می‌کند.

چری آریزو ۶

گیربکس آریزو ۶ به‌نوعی نسل بعدی گیربکس آریزو ۵ محسوب می‌شود و دارای یک گیربکس ۹ سرعته CVT برای موتوری تقریباً با مشخصات مشابه خودرو آریزو ۵ است.

تیگو ۷ پرو

آخرین شاسی بلند چری که امید بسیاری برای درخشش در بازار پررونق خودروهای چینی دارد از یک سیستم تعویض دنده جدید بهره می‌برد. برخلاف محصولات قبلی تیگو که به گیربکس دو کلاچه مجهز بودند، بر روی تیگو ۷ پرو یک گیربکس ۷ سرعته CVT سوار است.

5/5 - (2 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها