آموزشی

7 کاری که قبل از سفر باید برای ماشینت انجام بدی

کارهای قبل از سفر برای ماشین

شروع یک سفر جاده ای می تواند تجربه ای هیجان انگیز را برای شما رقم بزند؛ اما برای این که سفر جاده ای خوبی داشته باشید، باید قبل از سفر کاملا ماشین خود را آماده کنید تا از حوادث غیرمترقبه جلوگیری شود. شما می توانید با انجام کارهای قبل از سفر برای ماشین ، احتمال خرابی آن را به حداقل برسانید و مصرف سوخت را نیز کاهش دهید.

اگر می خواهید بدانید که انجام چه کار هایی قبل از سفر جاده ای ضروری است، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

مهم ترین کارهایی که قبل از سفر جاده‌ای باید برای ماشین خود انجام دهید:

  • سرویس تعویض روغن

تمامی ماشین ها در بازه های زمانی مشخص نیاز به سرویس تعویض روغن دارند. به همین دلیل قبل از سفر کردن حتما باید روغن ماشین خود را بررسی کنید. در سرویس تعویض روغن اطمینان حاصل می شود که موتور ماشین شما به درستی روغن کاری شده است. این مرحله بین کارهای قبل از سفر برای ماشین اهمیت زیادی دارد؛ زیرا روغن کاری موتور باعث می شود تا عملکرد آن بهبود یابد و مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد.

همچنین تعویض مایعات خودرو در کنار تعویض روغن، می تواند بسیار مفید واقع شود. برای مثال مایع های خنک کننده، روغن ترمز و روغن فرمان برخی از مایعاتی هستند که بهتر است قبل از سفر حتما به خوبی بررسی شوند. به خصوص اگر زمان زیادی از تعویض آن ها گذشته باشد. تعویض روغن باعث عملکرد بهینه خودرو و در کل باعث جلوگیری از مشکلات مختلف مانند گرم شدن بیش از حد، مشکلات حرکتی و خرابی ترمز ها می شود.

رسیدگی به خودرو قبل از سفر
  • بازرسی تایر

در لیست کارهای قبل از سفر برای ماشین ، بازرسی تایر ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همان طور که می دانید تایر های خودرو نقشی حیاتی در ایمنی و راحتی سفر جاده ای شما ایفا می کنند. به همین دلیل حتما قبل از سفر تایر های خودرو را از نظر علائمی مانند ساییدگی یا آج های ناهموار و برآمده بررسی کنید. به غیر از این موارد باید فشار باد تایر خودرو نیز چک شود تا ماشین در حین حرکت بازدهی خوبی داشته باشد.

تایر های سالم عاج مناسبی دارند و فشار باد آن ها نیز تنظیم شده است. این تایر ها باعث بهبود سیستم کشش و هندلینگ خودرو می شوند و حتی راندمان مصرف سوخت خودرو را نیز بهبود می بخشند. علاوه بر این موارد تایر های با کیفیت خطر تصادف را به لطف بهبود سیستم ترمز کاهش می دهند و رانندگی شما را ایمن تر می کنند.

  • بررسی سیستم ترمز خودرو

برای اطمینان از ایمنی، حتما در بین کارهای قبل از سفر برای ماشین باید سیستم ترمز خودرو را بررسی کرد. بهتر است تلاش کنید که بررسی این سیستم را در اولویت کار های خود قرار دهید. بهترین راه این است که لنت ها، روتور ها و روغن ترمز را به خوبی وارسی نمایید و دقت کنید که سایش یا نشتی نداشته باشند.

در صورتی که لنت های ترمز شما فرسوده شده اند، حتما آن ها را تعویض کنید. همچنین اگر مدت زمان زیادی از آخرین تعویض روغن خودرو می گذرد، حتما مجددا این کار را انجام دهید. داشتن سیستم ترمز مطمئن خیال شما را از بابت ایمنی خودرو تا حد زیادی راحت می کند.

چکاپ خودرو قبل از سفر

چکاپ خودرو قبل از سفر
  • ارزیابی باتری خودرو

در میان کارهای قبل از سفر برای ماشین باید به بررسی باتری خودرو نیز اشاره کنیم. اگر می خواهید که سفر جاده ای شما بدون دردسر باشد، حتما باتری خود را آزمایش نمایید تا مطمئن شوید که شارژ کافی دارد. علاوه بر کسب اطمینان از بابت شارژ داشتن باتری، حتما قطب های آن را نیز از نظر خوردگی بررسی نمایید. در صورتی که قطب ها کثیف شده اند، لازم است که آن ها را تمیز کنید.

بعد از باتری، دینام و استارت خودرو را نیز مورد ارزیابی قرار دهید تا از عملکرد صحیح آن ها اطمینان حاصل شود. وجود هر گونه اشکال در باتری می تواند با یک خرابی ناگهانی خود را نشان دهد و باعث به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری گردد.

  • سیستم گرمایش و سرمایش خودرو

یکی از کارهای قبل از سفر برای ماشین ، تست سیستم گرمایش و سرمایش خودرو است. دمای داخل خودروی شما صرف نظر از آب و هوای بیرون باید مناسب باشد. به همین دلیل یکی از مواردی که پیشنهاد می کنیم حتما قبل از شروع سفر به بررسی آن بپردازید، سیستم تهویه ماشین است.

برای این کار فیلتر هوای کابین را تمیز و در صورت نیاز تعویض کنید تا هوا به خوبی در داخل خودرو جریان داشته باشد.

بررسی خودرو قبل از سفر
  • تعویض تیغه برف پاک کن

برای این که رانندگی ایمنی داشته باشید، داشتن دید واضح به مسیر پیش رو ضروری است. به همین دلیل در بین کارهای قبل از سفر برای ماشین چک کردن تیغه برف پاک کن خودرو را نباید فراموش کرد. اگر تیغه های برف پاک کن فرسوده شده اند یا مثل قبل شیشه های خودرو را تمیز نمی کنند، حتما آن ها را تعویض کنید. تیغه های برف پاک کن شیشه های ماشین را از کثیفی ها پاک می کنند و دید واضحی را در اختیار شما می گذارند.

  • بررسی چراغ های عقب و جلو

شاید ساده به نظر برسد؛ اما حتما تمامی چراغ های خودرو، یعنی چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ های راهنما و چراغ های ترمز را بررسی کنید. اگر چراغی معیوب است یا به مرور زمان کم نور شده است، حتما باید تعویض شود تا در زمان رانندگی در شب دید واضحی داشته باشید و سایر رانندگان را از وضعیت خود حین رانندگی مطلع کنید.

جمع بندی

اگر قصد یک سفر جاده ای را دارید، مهم ترین وسیله ای که باید از درست بودن عملکرد آن اطمینان حاصل کنید، خودروی شما است. برای بررسی وضعیت خودرو برای سفر جاده ای موارد زیادی وجود دارند که باید در چک لیست خود قرار دهید. برای راحتی بیشتر در این مقاله برخی از مهم ترین مواردی که بررسی آن ها را باید در اولویت قرار دهید در این مقاله نام بردیم.

5/5 - (1 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها