آموزشی

فوت و فن آب بندی ماشین نو و تازه تعمیر

آب بندی ماشین

اگر یک چک لیست کامل از کارهایی که بعد از خرید خودرو باید انجام دهیم داشته باشیم، بی تردید یکی از مهم‌ترین آن‌ها، آب بندی ماشین است. آب بندی ماشین هم برای خودرو صفر کیلومتر و هم برای خودروهای تازه تعمیر به خصوص بعد از تعمیر موتور یک امر کاملاً ضروری است. اما آب بندی ماشین نو و تازه تعمیر چگونه انجام می‌شود؟ سرعت برای آب بندی ماشین صفر چقدر است؟ برای آب بندی خودرو چند کیلومتر را باید طی کنیم؟ آیا آچارکشی ماشین صفر هم بخشی از آب بندی است؟ در این مقاله با فروشگاه لوازم یدکی حقی پارت همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

بهترین روش آب بندی خودرو

آب بندی خودرو چیست؟

در اولین قدم باید با مفهوم آب بندی ماشین آشنا شویم و بدانیم منظور از آن چیست. به طور کلی، آب بندی خودرو شامل مجموعه روش‌هایی می‌شود با انجام آن‌ها خودرو و موتور آن برای استفاده طولانی مدت و بدون مشکل آماده می‌شوند. در طی فرآیند آب بندی خودرو قطعات خودرو صفر یا قطعات اصلی خودرو بعد از تعمیر، تحت فشار اندکی قرار می‌گیرند تا به زبان عامیانه نرم و هماهنگ شوند و در آینده در فشارهای بالاتر با مشکلی رو به رو نشوند. با انجام آب بندی ماشین صفر و تازه تعمیر، نیاز خود به لوازم یدکی را در آینده تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

چرا آب بندی ماشین مهم است؟

همانطور که می دانید هر خودرو از اجزای کوچک و بزرگی تشکیل شده است که در هماهنگی با یکدیگر کار می‌کنند. زمانی که یک خودروی جدید از خط تولید کارخانه خارج می‌شود، قطعات آن در اوج آمادگی نیستند و نیاز به مدت زمان مشخصی دارند تا بتوانند هماهنگی لازم باهم را پیدا کنند. از طرفی هر قطعه برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد باید تحت فشار اندکی قرار بگیرد. در غیر این صورت اگر خودرو تحت فشار طولانی مدت یا شوک قرار بگیرد احتمال خرابی قطعات آن به شدت افزایش پیدا می‌کند.

در چنین شرایطی، آب بندی ماشین صفر کیلومتر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اگر روش‌های درستی را برای آب بندی خودرو انتخاب کنید، علاوه بر اینکه خودرو شما عملکرد بهتری پیدا خواهد کرد، ماندگاری قطعات و لوازم خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند و از هزینه‌های احتمالی در آینده همچون تهیه لوازم یدکی mvm یا سایر خودرو ها نیز به شکل قابل توجهی جلوگیری خواهید کرد.

آب بندی موتور خودرو

قبل از آب بندی ماشین صفر و تازه تعمیر به چه نکاتی توجه کنیم؟

قبل از انجام آب بندی خودرو باید اجزای مختلف خودرو را بررسی کنید. باتری، سیم کشی، مایعات خودرو (روغن موتور و گیربکس)، آب رادیاتور، لوله‌ها و اتصالات قطعات، سیستم ترمز و سایر قطعات خودرو باید قبل از آب بندی بررسی شوند و از کارکرد صحیح همه آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برای مثال در همان لحظه استارت خودرو می توانید دلیل بد استارت خوردن ماشین را بررسی کنید. می‌توانید قبل از آب بندی از یک تعمیرکار حرفه‌ای برای بررسی همه این موارد کمک بگیرید.

روش‌های آب بندی خودرو، بهترین روش آب بندی ماشین نو

برای آب بندی ماشین روش‌های متفاوتی وجود دارد. نکات مهمی که در اینجا باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • مسافتی که باید برای آب بندی خودرو طی کنید
  • سرعت خودرو در زمان آب بندی
  • دور موتور آب بندی ماشین
  • تعداد سرنشین در زمان آب بندی خودرو

در ادامه سعی می‌کنیم به این سؤالات مهم پاسخ دهیم.

تا چند کیلومتر ماشین صفر است؟ برای آب بندی خودرو چند کیلومتر لازم است؟

نکته مهم اول در مورد آب بندی ماشین نو، مسافتی است که باید در زمان آب بندی با خودروی خود طی کنید. به طور کلی خودرویی که کمتر از 99 کیلومتر را طی کرده باشد به عنوان خودرو صفر در نظر می‌گیرند. البته طبق عرف بازار این عدد می‌تواند تا 300 الی 500 کیلومتر هم افزایش پیدا کند. برای آب بندی خودرو شما باید حداقل 300 کیلومتر را با فشار کم و شرایطی که همه قطعات خودرو تحت فشار قرار بگیرند طی کنید.

سرعت خودرو در زمان آب بندی چقدر باشد؟

نکته دوم در آب بندی ماشین صفر سرعتی است که در 300 کیلومتر اول باید داشته باشید. بهتر است برای آب بندی مناسب خودرو، سرعتی بین 80 تا 110 کیلومتر را در نظر بگیرید. طی کردن مسافت نسبتاً طولانی با این سرعت این امکان را برای موتور، گیربکس و سایر قطعات خودرو فرآهم می‌کند تا به هماهنگی لازم برسند. علاوه بر این مایعات خودرو در این شرایط می‌توانند کارکرد بهتری داشته باشند. افزایش دمای خودرو به صورت کنترل شده نیز اهمیت زیادی دارد. ترمز گیری ملایم و تعویض دنده‌های متوالی و کنترل شده نیز از دیگر مواردی است که باید به آن‌ها توجه شود.

دور موتور در زمان آب بندی چقدر باشد؟

برای آب بندی موتور خودروهای صفر کیلومتر بهتر است دو موتور را بین 1500 تا 4000 RPM نگه دارید. دور موتورهای بسیار بالا در زمان آب بندی خودرو می‌تواند باعث آسیب به موتور شود. از طرفی نگه داری دو موتور در بازه‌ای که به آن اشاره کردیم می‌تواند با افزایش کنترل شده دمای موتور، باعث هماهنگی بهتر قطعات و کارکرد مناسب‌تر مایعات موتور و خودرو شود. با رعایت این موارد نیازی کمتری به قطعات یدکی همچون لوازم لیفان 620 خواهید داشت.

تعداد سرنشین در زمان آب بندی، آیا برای آب بندی باید خودرو خالی باشد؟

بهتر است در زمان آب بندی خودرو، خودرو خالی باشد. یعنی به جز راننده هیچ سرنشین دیگری در خودرو حضور نداشته باشد. علاوه بر این بهتر است هیچ وزن اضافه‌ای به خودرو تحمیل نکنید. حمل بار و تجهیزات در 1000 کیلومتر که وزنی بیشتر از 50 کیلوگرم داشته باشند، می‌تواند روند آب بندی خودرو را مختل کنند و فشار اضافه‌ای به موتور صفر کیلومتر خودروی شما وارد کنند.

نکات مهم در زمان آب بندی موتور تازه تعمیر

علاوه بر آب بندی ماشین صفر کیلومتر، بعد از تعمیرهای اساسی همچون تعمیر موتور، مجدداً نیاز به آب بندی خودرو خواهید داشت. آب بندی موتور تازه تعمیر با موتور صفر کیلومتر تفاوت زیادی دارد. در آب بندی موتور خودرو صفر کیلومتر شما باید نهایتاً 300 کیلومتر را طی کنید. اما آب بندی موتور تازه تعمیر بین 700 تا 1200 کیلومتر خواهد بود. البته بهترین عملکرد موتور را بعد از 4000 کیلومتر مشاهده خواهید کرد. در زمان آب بندی ماشین تازه تعمیر تا 4000 کیلومتر نباید به خودرو فشار زیادی وارد کنید. پیشنهاد می کنیم مقاله نکات قبل از سفر با خودرو را نیز مطالعه کنید.

نکات آب بندی خودرو

در زمان آب بندی خودرو به چه نکاتی توجه کنیم؟

تفاوتی ندارد قصد آب بندی خودرو صفر کیلومتر یا خودرو تازه تعمیر را داشته باشید، در هر صورت، باید به نکات مهمی توجه کنید:

  • دور موتور را از 4000 بالاتر نبرید.
  • از ورود هرگونه شوک (شتاب گیری سریع و ترمز ناگهانی) بپرهیزید.
  • در جاده‌های نامناسب (جاده‌های خاکی و ناهموار و پرپیچ) رانندگی نکنید.
  • سرعت را بین 80 تا 110 کیلومتر در ساعت تغییر دهید و یکنواخت رانندگی نکنید
  • از رانندگی در مسیرهایی با شیب بالا خود داری کنید.
  • در زمان آب بندی به هیچ وجه خودرو دیگری یا یدک نکنید.

با رعایت این نکات و در نظر گرفتن سایر مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید آب بندی خودرو را با موفقیت پشت سر بگذارید.

حقی پارت؛ بهترین فروشگاه لوازم یدکی خودروهای چینی

ما در این مقاله سعی کردیم تا با آب بندی ماشین نو و تازه تعمیر آشنا شویم و نکات مهمی که قبل و حین آب بندی باید رعایت کنید را معرفی کنیم. اگر به تازگی خودرو جدیدی را خریداری کرده‌اید یا تعمیرات اساسی را انجام داده‌اید با انجام آب بندی مناسب، تا مدت زمان زیادی نیازی به لوازم یدکی نخواهید داشت. با این حال اگر نیاز به تهیه قطعات یدکی خودروهای چینی از هر برندی را دارید می‌توانید از فروشگاه حقی پارت با بهترین قیمت قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهزاد
بهزاد

سلام ممنون از راهنمایی های شما، مکانیک ها و سازنده های خودرو دیگه مثل قبل نیستند، قطعات خودرو بی کیفیت شده و هر وقت ماشین دچار مشکل میشه میگن آب بندی خوبی نداشته راننده