آموزشی

عوامل خرابی درب رادیاتور + راه حل پیشگیری!

خرابی در رادیاتور تاثیر مهم در سلامت رادیاتور

آیا تا به حال به عوامل خرابی در رادیاتور و پیشگیری از آن فکر کرده اید؟ رادیاتور قطعه‌ای از خودرو است که از لوله‌های مارپیچی شکل تشکیل شده است. در اطراف این لوله‌ها پره‌هایی به نام فین به صورت افقی و عمودی قرار دارد. این پره‌ها باعث بهبود عملکرد خنک سازی می‌شود. درب رادیاتور ممکن است در نگاه اول قطعه‌ای ساده و کم ارزش به نظر برسد؛ اما در واقع چنین نیست. مایعی که در سیستم خنک سازی خودرو است، باید در فضایی مثل زودپز قرار داشته باشد. این امر باعث تحت فشار بودن آن می‌شود. وظیفه ایجاد چنین فضایی به عهده درب رادیاتور است. دلیل قرار گرفتن مایع در چنین فضای تحت فشاری این است که حرارت موتور می‌تواند مایع را بخار کند.

اما نکته حائز اهمیت آن است که این فشار از حد معینی بالاتر نیز نباید برود، زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن قطعات ماشین شود. هنگامی که فشار به پانزده پوند بر اینچ می‌رسد سوپاپ فنری درب رادیاتور باز می‌شود. سپس مایعی که درون رادیاتور است به مخزنی به نام مخزن انبساط هدایت می‌شود تا فشار مایع کمتر شود. تا این جا به اهمیت درب رادیاتور در حفظ سلامت قطعات و عملکرد درست ماشین پی بردیم.

عمر مفید درب رادیاتور

در ادامه ی این مقاله قصد داریم به عوامل خرابی در رادیاتور و خرابی درب رادیاتور و همچنین راه‌های پیشگیری از آن میپردازیم. عمر مفید در رادیاتور معمولاً بین 5 تا 10 سال است و اکثر رانندگان نیازی به تعویض آن پیدا نمی‌کنند. با این حال خرابی آن ممکن است هزینه‌های زیادی روی دستتان بگذارید. برای آشنایی با عوامل خرابی در رادیاتور تا انتها با ما همراه باشید.

این مقاله هم جذابه:  راهنمای کامل جعبه فیوز MVM و نحوه تعویض آن

عوامل خرابی در رادیاتور

دانستن عوامل خرابی در رادیاتور باعث می‌شود بتوانیم از آن‌ها جلوگیری کنیم. در رادیاتور عامل مهمی در حفظ دمای ماشین است، به همین دلیل برخلاف ظاهر ساده باید مراقبت‌های دوره‌ای را از آن به عمل آورد. دو سوپاپ به نام‌های سوپاپ خلاء و سوپاپ فشار روی در رادیاتور وجود دارند که باید از سلامت آن‌ها همواره مطمئن باشید.

  • گیرکردن در رادیاتور

وقتی در رادیاتور گیر کند، باعث ایجاد فشار درون رادیاتور می‌شود. در این شرایط شما صدایی شبیه به نوشابه می‌شنوید. در این شرایط سوپاپ به خوبی عمل نکرده و گرما و فشار درون رادیاتور افزایش می‌یابد.

  • عدم درزگیری درست در رادیاتور

در رادیاتور باید به خوبی درزگیری شده باشد. در غیر این صورت باعث می‌شود هوا به درون رادیاتور نفوذ کند. این عمل باعث افزایش فشار درون رادیاتور می‌شود و خرابی در رادیاتور، افزایش دمای موتور و خسارات دیگر را به بار خواهد آورد

عدم درزگیری درست در رادیاتور عامل خرابی در رادیاتور

عدم درزگیری درست در رادیاتور عامل خرابی در رادیاتور

  • درست نبستن درب رادیاتور

شل بستن در باعث می‌شود آب درون رادیاتور زود به جوش بیاید. این امر به دلیل درست تحت فشار قرار نگرفتن مایع درون رادیاتور است. در فصل تابستان باید درب رادیاتور را دو پله و در فصل زمستان یک پله ببندید.

  • کاهش سطح آب درون رادیاتور

کاهش سطح آب در رادیاتور خطرات فراوانی دارد. به همین دلیل هرسال رانندگان آب درون رادیاتور را عوض می‌کنند. کاهش سطح آب درون رادیاتور به سوپاپ رادیاتور آسیب می‌رساند و باعث خرابی در رادیاتور می‌شود.

  • عدم استفاده از ضد یخ

عدم استفاده از ضد یخ باعث ایجاد مشکل در فشار آب درون رادیاتور می‌شود. این موضوع به سوپاپ‌های در رادیاتور آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث خراب شدن آن شود. بسته به مدل خودروی‌تان باید از ضدیخ مناسب و با نسبت مناسب استفاده کنید.

عامل عدم استفاده از ضد یخ در خرابی در رادیاتور

عامل عدم استفاده از ضد یخ در خرابی در رادیاتور

این مقاله هم جذابه:  چه ماشین‌هایی گیربکس CVT دارند؟

روش‌های پیشگیری از خرابی درب رادیاتور

بهتر است که به اقداماتی که از خرابی در رادیاتور جلوگیری می‌کنند بپردازید. زیرا در صورت خراب شدن در ممکن است خساراتی متحمل شوید و یا نتوانید از خودروی خود در زمانی که به آن نیاز دارید استفاده کنید. در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش احتمال خرابی در رادیاتور را برای شما آورده‌ایم.

  • به خصوص اگر خودروی پراید و پژو دارید، از آب و ضد یخ به نسبت مساوی در رادیاتور آن استفاده کنید.
  • درب رادیاتور و سوپاپ‌های آن را به صورت دوره‌ای بررسی و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای اطمینان بیشتر درب رادیاتور را هر پنج سال یک بار تعویض کنید.
  • از درست بسته شدن در و درزگیری مناسب آن اطمینان حاصل کنید.
  • چک کنید که آب رادیاتور حدود 3 سانتی متر پایین‌تر از در آن باشد تا فشار هوای لازم وجود داشته باشد.

درب رادیاتور برای ام وی ام

شما میتوانید درب رادیاتور ام وی ام خود را از فروشگاه اینترنتی حقی پارت به صورت آنلاین خریداری کنید و همچنین امکان خرید انواع لوازم یدکی ام وی ام از فروشگاه اینترنتی حقی پارت مرکز فروش لوازم یدکی امکان پذیر است.

 

5/5 - (3 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها