تعمیرات خودرو

لیست نهایی لوازم مصرفی خودرو + زمان تعویض آن‌ها

در بین قطعات ماشین یک سری لوازم مصرفی خودرو داریم که نقش مهمی در فرایند حرکتی ماشین دارند. این لوازم برای یک مدت خاص کارکرد مفید دارند. در هر سرویس دوره‌ای حتماً باید چک شوند و عمر کارکرد آن بررسی شود. در صورت که قطعه مستهلک‌شده باشد حتماً باید عوض گردد. بعضی وقت‌ها هم هر قطعه‌ای بر اساس میزان کارکرد ماشین برحسب کیلومتر سنجیده می‌شود و زمان تعویض آن مشخص می‌شود.

ردیفزمان تعویض قطعهنام قطعهتوضیحات
1۸۰ هزار کیلومتر (۴ سال)لاستیک
2۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومترتسمه تایم
۲۰ هزار کیلومترشمع
۵ هزار کیلومترروغن موتور
بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومترلنت ترمز چرخ‌های جلو
۶۰ هزار کیلومتردیسک ترمز
۶۰ هزار کیلومترروغن واسکازین یا گیربکس
بین ۱۰ تا ۳۰ هزار کیلومترفیلتر بنزین
۸۰ هزار کیلومترلنت کاسه‌ای
10 ۶۰ هزار کیلومتردیسک و صفحه کلاج
11 ۵۰ هزار کیلومتر (۲ سال)روغن ترمز
12 سالی یک بارروغن هیدرولیک
13 با هر بار تعویض روغنفیلتر روغن
14 سالی یک بارفیلتر هوا
15 سالی یک بارفیلتر اتاق
16 بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومترلنت ترمز چرخ‌های عقب
17در صورت کمبودن سطح آب رادیاتورضد یخ و آب رادیاتور2 بار در سال تابستان و زمستان
18هر زمان که خالی شده!آب مخزن شیشه شویقبل از استفاده از برف پاک کن چک شود!
19۳۰ هزار کیلومترتسمه دینامدر صورت پارگی و خشکی هم تعویض شود!
20۲ تا ۴ سالگاز کولر
21۸۰ هزار کیلومترواشر سر سیلندر
22۵۰ هزار کیلومتراستپر موتورچک شود! بعضی مواقع فقط نیاز به شست‌و‌شو دارد!
23۵۰ هزار کیلومترسنسور اکسیژن
24هر ۲ سال یکبارباتری
25سالی یک بارتیغه برف پاک کندر صورت خرابی

جدول لوازم مصرفی خودرو و زمان تعویض هر یک

جدول لوازم مصرفی خودرو و زمان تعویض هر یک

آشنایی با لوازم مصرفی خودرو:

در ادامه مبحث تک‌به‌تک لوازم مصرفی و دلیل تعویض و تأثیر منفی هر قطعه مستهلک برای کارکرد خودرو دارد اشاره می‌گردد

روغن‌موتور:

بسته به نوع روغن‌موتوری که استفاده کرده‌اید، معمولاً هر ۵۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ کیلومتر تعویض می‌شود. تعویض به‌موقع روغن مانع از آسیب رسیدن به قطعات متحرک موتور می‌گردد. اگر رنگ‌روغن بیش‌ازحد سیاه شود باعث افزایش صدای موتور و کاهش عمر مفید موتور می‌گردد.

فیلتر روغن خودرو:

معمولاً در هر بار سرویس بررسی شود. که در اکثر مواقع هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر بهتر است تعویض گردد. اگر به‌موقع عوض نشود در عملکرد سوپاپ مشکل ایجاد می‌کند و سوپاپ به‌صورت کامل فیلتر نمی‌شود و روغن به همراه ناخالصی و فیلتر نشده وارد موتور می‌شود. با تکرار این شرایط باعث انتقال ذرات و آلودگی‌های هوا به داخل موتور می‌گردد.

فیلتر هوای موتور:

فیلتر هوای موتور در هر بار سرویس خودرو و معمولاً هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض می‌گردد. اگر فیلتر هوا درست‌کار نکند باعث می‌شود که هوای تمیز وارد موتور نشود و احتراق موتور ناقص انجام شود. نشانه‌های خرابی فیلتر هوا مثل افزایش مصرف سوخت، مشکل احتراق، خشک کار کردن موتور هست. شرایط آب و هوایی مکانی که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند روی فیلتر هوای موتور تأثیر بگذارد و زودتر مستهلک شود.

فیلتر هوای کابین:

به‌صورت روتین هر ۸۰۰۰ کیلومتر تعویض می‌گردد. تعویض فیلتر هوای کابین بستگی به محل و شرایط زندگی دارد و ممکن است که در زمان کوتاهی مستهلک شود و نیاز به تعویض داشته باشد. عدم تعویض به‌موقع فیلتر هوا کابین باعث اختلال در عملکرد سیستم تهویه یا ایجاد بو نامطبوع در کابین گردد.

این مقاله هم جذابه:  هزینه تعمیرات MVM در سال 1402 چقدر و بر چه اساس است؟

صافی بنزین:

صافی بنزین هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر مستهلک می‌شود و نیاز به تعویض دارد. یکی از نشانه‌های خرابی صافی بنزین کاهش کشش ماشین و کم شدن کارکرد مفید ماشین هست. اگر به‌موقع عوض نشود سوخت‌گیری ماشین به‌درستی انجام نمی‌شود و عمر مفید پمپ‌بنزین را کم می‌کند.

روغن ترمز:

روغن ترمز هرسال یا هر دو سال تعویض می‌شود. بر اساس کیلومتر هم هر ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. عدم تعویض به‌موقع باعث ایجاد اختلال در ترمز گرفتن می‌شود و همچنین باعث سایش و خوردگی قطعات سیستم ترمز می‌گردد.

روغن هیدرولیک:

زمان تعویض روغن هیدرولیک خودرو هر ۱۰ هزار کیلومتر هست. روغنی که رنگ آن تیره شده است و بوی سوختگی در خود دارد باید تعویض گردد. عدم تعویض روغن هیدرولیک باعث خوردگی قطعات و ایجاد مشکل در سیستم فرمان می‌گردد.

روغن گیربکس:

روغن گیربکس را هر ۱۰ هزار کیلومتر با توجه به ایجاد اختلال در تعویض دنده به همراه صدای ناخوشایند باید عوض گردد. عدم تعویض به‌موقع به قطعات گیربکس آسیب وارد می‌کند.

تسمه دینام:

تسمه دینام یکی از لوازم مصرفی خودرو است که هر ۴۰۰۰۰ کیلومتر و یا گاهی براثر پارگی تعویض می‌شود. پاره شدن تسمه تایم باعث ایجاد اختلال در فرمان هیدرولیک، دینام، واترپمپ، کمپرسور کولر می‌شود. در صورت مشاهده ترک، پوسیدگی و یا پارگی در تسمه باید تعویض شود.

تسمه تایم:

تسمه تایم جز لوازم مصرفی خودرو هست که هر ۶۰ هزارتا تعویض می‌گردد. عدم تعویض به‌موقع باعث پارگی تسمه و آسیب دیدن موتور می‌گردد. در صورت مشاهده ترک، پوسیدگی و یا پارگی در تسمه باید تعویض شود.

شمع و وایر:

شمع و وایرهای بکار رفته در خودرو هر ٰ ۳۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد. که عدم تعویض به‌موقع باعث ایجاد اختلال در احتراق موتور می‌گردد.

لنت ترمز جلو:

لنت ترمز جلو با توجه به نوع رانندگی و همچنین هر ۲۰۰ هزار کیلومتر زمان تعویض است. عدم تعویض به‌موقع باعث ایجاد اختلال در ترمز گرفتن و خراب شدن دیسک را به همراه دارد. در هر دوره سرویس بهتر است از لنت‌ها بازدید شود و اگر ضخامت آن کمتر از ۵ میلی‌متر باشد باید تعویض شود.

لنت ترمز عقب:

لنت ترمز جلو بستگی به نوع رانندگی دارد. همچنین هر ۴۰ هزار کیلومتر بهتر است تعویض گردد. در هر دوره سرویس بهتر است از لنت‌ها بازدید شود و اگر ضخامت آن کمتر از ۵ میلی‌متر باشد باید تعویض شود.

دیسک ترمز:

دیسک ترمز یکی دیگر از قطعات لوازم مصرفی خودرو است و هر ۱۰۰۰ کیلومتر باید چک گردد و تعویض گردد. نشانه‌های مستهلک شدن دیسک ترمز تاب برداشتن دیسک، کاهش قطر دیسک هست.

صفحه کلاچ:

صفحه کلاچ را هر ۶۰ هزار کیلومتر چک می‌کنند. اگر یکی از نشانه‌هایی خرابی صفحه کلاچ این است که در حالتی که خودرو ساکن است دنده را در حالت ۲ قرار داده و بعد کلاچ را رها کنید. اگر ماشین حرکت کرد صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

واشر سر سیلندر:

واشر سر سیلندر ماشین یکی از اصلی‌ترین لوازم مصرفی خودرو هست، که هر ۱۰۰۰ کیلومتر سرویس انجام می‌شود. اگر به‌موقع تشخیص داده نشود و تعویض نگردد باعث آسیب به سر سیلندر، رینگ‌ها، پیستون‌ها و سوپاپ‌ها می‌گردد. نشانه‌های خرابی واشر سر سیلندر مثل آب‌روغن قاطی‌کردن خودرو، کم شدن آب رادیاتور، کم شدن روغن‌موتور، کاهش قدرت موتور، تغییر صدای موتور، کاهش قدرت موتور و افزایش دمای موتور هست.

لاستیک:

معمولاً لاستیک خودرو را هر ۱۰ هزار کیلومتر چک و تعویض می‌کنند. گاهی به دلیل شرایط مسیر رانندگی زودتر از موعد مستهلک می‌گردد. لاستیک‌ها باید مرتب بررسی و چک شود. اگر به‌موقع لاستیک‌ها تعویض نگردد، ممکن است خسارت مالی و جانی به بار آورد. در زمان سرویس اگر متوجه پارگی، ترک و پوسیدگی شدید حتماً نسبت تعویض آن اقدام کنید.

این مقاله هم جذابه:  راهنمای کامل بهترین زمان تعویض روغن ماشین

باتری:

باتری را معمولاً هر ۲ الی ۳ سال باید تعویض کرد. به دلیل که توان باتری بین ۲ تا ۳ سال مصرف به‌یک‌باره خالی می‌شود و اگر عوض نگردد ممکن است ناگهان باتری و ماشین از کار بیفتد. نشانه‌هایی که می‌توان متوجه کم‌کاری باتری شد شامل کاهش ولتاژ، نشت آب‌اسید برای باتری‌های اسیدی و ضعیف شدن نشانه گر تست باتری هست.

جلوبندی خودرو:

جلوبندی خودرو هر ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به سرویس و آچارکشی دارد. نشانه‌های خرابی جلوبندی مثل کشیدن لاستیک به یک‌طرف، لاستیک‌سابی و سواری خشک و خشن ماشین هست.

شلنگ‌ها (یا جنت):

شلنگ‌ها جز لوازم مصرفی خودرو است که عدم تعویض به‌موقع آن باعث تخلیه مایعات و روغن‌ها می‌شود و در ادامه خرابی خودرو را به دنبال دارد. که ظاهر ترک‌خورده و فرسوده و بروز پارگی از علائم خرابی شلنگ‌ها است. علاوه بر این علائم هر ۵۰ هزار کیلومتر هم حتماً سرویس و چک نمایید.

پمپ‌بنزین:

پمپ‌بنزین درزمانی خرابی باعث ریپ زدن موتور می‌گردد. عدم کارکرد خوب موتور به دلیل عدم سوخت‌رسانی درست و عمل احتراق ناقص در موتور هست.

استپر موتور:

استپر موتور را معمولاً هر ۵۰۰۰ کیلومتر دچار ایراد می‌گردد که بهتر است تعویض شود. به‌محض خرابی یا کثیف شدن موتور ماشین در دور پایین با صدا کار می‌کند و دور موتور در حالت سکون نوسان زیادی دارد.

کنیستر:

کنیستر هر ۵۰ هزار کیلومتر معمولاً باید عوض گردد. در صورت خرابی باعث خروج بخار بنزین و آلودگی می‌شود. در صورت علائمی مثل چراغ چک، استشمام بوی بنزین، خارج شدن بخار از باک بنزین نمایان گر خرابی کنیسر است. در این زمان با انجام سرویس دیاگ به‌طور واضح کد خرابی شیر برقی کنیسر را نمایش می‌دهد.

فیوزها:

فیوزها معمولاً درزمانی که اتصال بین دوپایه فیوز قطع شود سوخته است و کار نمی‌کند. سوختن فیوز باعث ازکارافتادن سیستم برقی مرتبط به آن می‌شود. مانند خاموش شدن چراغ‌ها و یا کار نکردن برف‌پاک‌کن‌ها و فن‌ها که باید حتماً فیوز عوض شود. در غیر این صورت هر ۴۰ هزار کیلومتر بهتر است که عوض شود.

اویل پمپ:

اویل پمپ وظیفه گردش روغن در موتور را دارد. اگر اویل پمپ خراب شود دچار اختلال در گردش روغن می‌گردد و چراغ چک روغن نمایش داده می‌شود. علاوه بر این‌ها هم هر ۹۰ هزار کیلومتر چک و سرویس نیاز دارد.

سیم کلاچ و سیم گاز:

نشانه‌های خرابی و رگلاژ نبودن سیم کلاچ و سیم گاز شامل:

  • درگیر بودن سیستم کلاچ پس از رها کردن پدال کلاچ
  • خالی کردن کلاچ ناشی از قطع شدن سیم کلاچ است
  • پایین عمل کردن پدال کلاچ
  • خلاص نشدن کامل ماشین
  • سفت بودن یا شل بودن حرکت پدال

در این صورت نیاز به سرویس، رگلاژ کردن سیم کلاچ و گاهی هم نیاز به تعویض دارد. هر ۵۰ هزار کیلومتر سرویس انجام می‌شود و در اکثر مواقع سیم کلاچ مورد تأیید است و فقط رگلاژ می‌شود. مگر اینکه شاهد رشته‌رشته شدن یا بریدگی، تابیدگی، خشک شدن و خردشان روکش سیم کلاچ باشند که در این زمان تعویض می‌گردد.

شست‌وشو یا تعویض انژکتورها:

خرابی انژکتور باعث ایجاد مشکل در احتراق ماشین می‌گردد. در این صورت نشانه‌هایی مثل:

  • تأخیر یا مکث در هنگام دور گرفتن موتور
  • احتراق نامنظم
  • افتتاح عملکرد موتور
  • موتور لرزش
  • افزایش تولید سوخت

در این صورت نیاز به شستشو و تعویض سوزن انژکتورها هست که معمولاً هم هر ۵۰ هزار کیلومتر سرویس چکاپ انجام می‌شود.

سیستم عامل خنک کننده:

زمانی که سیستم عامل خنک کننده دچار ایراد شود عمل خنک کردن موتور به درستی انجام نمی‌شود در این صورت دمای ماشین بالا می‌رود. عدم تعویض به موقع باعث خراب شدن رادیاتور، واترپمپ و ترموستات می‌شود. سرویس دوره‌ای آن هر ۵۰ هزار کیلومتر می‌باشد.

ترموستات:

عدم تعویض به‌موقع و کار کردن ماشین با ترموستات خراب باعث کاهش روغن و خرابی قطعات موتوری مثل سوختن واشر سر سیلندر می‌گردد. ترموستات هر ۴۰ هزار کیلومتر باید سرویس و تعویض گردد.

علائم خرابی ترموستات شامل:

  • افزایش بیش‌ازحد دما و جوش آوردن در همان ابتدا شروع به کار موتور
  • نوسانات نامنظم و مداوم درجه آمپر آب
  • افزایش مصرف سوخت به دلیل کارکرد نامطلوب موتور

سنسور اکسیژن:

یکی از نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن در بالا آمدن دور موتور در دنده‌های 3 و 4 در هنگام شتاب گرفتن است. سنسور اکسیژن هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد.

کاسه‌نمدها:

کاسه‌نمد در زمان خرابی دچار نشتی می‌شود که باعث کم شدن مقدار روغن و آسیب به دیفرانسیل‌ها می‌شود.

از نشانه‌های خرابی کاسه‌نمد شامل کمبود روغن در دیفرانسیل، ایجاد سروصدا دیفرانسیل در حین حرکت و مشاهده نشتی روغن از بین چرخ‌ها است. کاسه‌نمدها در صورت خرابی و یا هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌گردد.

حرف آخر:

همان‌طور که توضیح داده شد لوازم مصرفی خودرو کمک به کارکرد درست ماشین می‌گردد. مسئله قابل‌توجه این است که این لوازم ممکن است که قبل از کیلومتر اعلام‌شده در بالا به هر دلیلی دچار خرابی شوند. پس بهتر است که در زمان سرویس لوازم مصرفی خودرو را بررسی کنید، که مانع از ایجاد اختلال در خودرو شویم.

همچنین جهت خرید لوازم یدکی ام وی ام در مشهد و لوازم یدکی برلیانس در مشهد را میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی حقی پارت نیز تهیه کنید.

5/5 - (15 امتیاز)
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها