آموزشی

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو چقدر است؟

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو در واقع به زمانی اطلاق می شود که قطعه مورد نظر هیچگونه اختلالی در عملکرد خودرو ایجاد نکند. به طور کلی هر یک از قطعات به کار گرفته شده در خودرو از طول عمر مشخصی برخوردار هستند‌. عموما این قطعات پس از گذشت زمان دچار استهلاک شده و خراب می شوند. به همین دلیل این نیاز وجود دارد که پس از مدتی این قطعات تعویض گردند. عموما طول عمر قطعات به کار گرفته شده در خودرو بر اساس کیلومتر طی شده توسط خودرو تعیین می شود. در ادامه به بیان زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو خواهیم پرداخت.

 

چگونه می توان عمر مفید لوازم مصرفی خودرو را افزایش داد؟

به طور کلی راه های زیادی برای افزایش عمر مفید لوازم مصرفی خودرو وجود دارد. با انجام هر یک از این کار ها می توانید زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو خود را به تعویق بیندازید. از جمله راه های افزایش طول عمر قطعات مصرفی خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرویس و تعمیر دوره ای

یکی از راه های افزایش عمر مفید لوازم مصرفی خودرو، سرویس های دوره ای خودرو است. به طور کلی تعویض به موقع روان کننده ها در خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عمدتا همانطور که از نام این روغن ها مشخص است، روان کننده ها وظیفه دارند تا از اصطکاک بین قطعات جلوگیری کنند. عموما هر یک از روان کننده ها از لزجت به خصوصی برخوردار هستند.

عمدتا بعد از گذشت زمان و نیز افزایش دمای کاری، روان کننده ها خاصیت خود را از دست می دهند و همین امر موجب می شود تا اصطکاک بین قطعات بیشتر شده و در نتیجه طول عمر مفید آن ها کاهش پیدا کند. به همین دلیل تعویض به موقع روان کننده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عدم استفاده از تجهیزات برقی غیر ضروری

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو

از دیگر راه های افزایش طول عمر مفید لوازم مصرفی خودرو، توجه به سیستم های برقی موجود در خودرو است. به طور کلی زمانی که از تجهیزاتی با جریان کشی های بالا در خودرو استفاده شود، باطری باید جریان اولیه زیادی را ایجاد کرده و دینام باید به طور مداوم برق رسانی کند. از طرفی جریان بالا در سیم های ضعیف نیز سبب می شود تا طول عمر آن ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. به همین دلیل عدم استفاده از تجهیزات برقی غیر ضروری می تواند طول عمر باطری، دینام و سیم کشی های خودرو را افزایش دهد.

 

توجه با لاستیک ها

از دیگر عواملی که می تواند تا حد قابل توجهی عمر مفید لوازم مصرفی خودرو را افزایش دهد، توجه به لاستیک ها است. به طور کلی تمام وزن خودرو بر روی ۴ عدد لاستیک قرار دارد. بنابراین در صورتی که باد لاستیک ها تنظیم نشده باشد و یا حتی لاستیک ها از حالت بالانس خارج شده باشند، به مرور طول عمر لاستیک ها کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین توجه به لاستیک ها می تواند تا حد قابل توجهی طول عمر آن ها را افزایش دهد.

استفاده از قطعات یدکی با کیفیت

از دیگر عواملی که می تواند در افزایش طول عمر مفید لوازم مصرفی خودرو ها تاثیر گذار باشد، استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و اصل است. به طور کلی امروزه بسیاری از افراد سودجو به منظور کسب سود بیشتر، اقدام به تولید محصولات بی کیفیت می کنند که این عمل سبب می شود تا طول عمر بسیاری از تجهیزات ساخته شده کاهش پیدا کند. به همین دلیل افراد با خرید قطعات اصل می توانند تا حد زیادی از طول عمر محصول خود مطمئن شوند.

رانندگی صحیح مهمترین عامل در افزایش عمر مفید لوازم مصرفی خودرو

از جمله مهمترین عواملی که باعث افزایش عمر مفید لوازم مصرفی خودرو می شود، می توان به اصلاح شیوه رانندگی اشاره کرد. به طور کلی استفاده از مسیر های جاده ای نامناسب، رانندگی با دور موتور بالا، افزایش وزن خودرو در اثر جابجایی بار های سنگین، سرعت بالا و ترمز های ناگهانی همه و همه از جمله عواملی است که سبب می شود تا طول عمر لوازم مصرفی خودرو ها کاهش پیدا کند.

از دیگر توصیه هایی که سبب می شود تا طول عمر لوازم مصرفی خودرو ها افزایش پیدا کند، رانندگی با دور پایین در استارت های اول صبح است. این عمل سبب می شود تا تمام قطعات خودرو به طور یکنواخت گرم شود. به این ترتیب هیچ شوک حرارتی ناگهانی به لوازم خودرو وارد نخواهد شد.

طول عمر مفید لوازم مصرفی خودرو

حال که با راهکارهای افزایش طول عمر مفید لوازم مصرفی خودرو آشنا شدید، بهتر است زمان تعویض لوازم مصرفی خودرو خود را بدانید. به طور کلی طول عمر لوازم مصرفی خودرو ها عموما بر اساس کیلومتر طی شده توسط خودرو بیان می شود. عموما لوازم مصرفی به انواع روانکارها و به طور کلی قطعاتی که بیشتر درگیر هستند اطلاق می شود. طول عمر لوازم مصرفی خودرو ها به شرح زیر است:

عمر مفید لوازم مصرفی خودرو

  • روغن موتور: به ازای طی مسافت ۵۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • فیلتر روغن: به ازای طی مسافت ۱۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • فیلتر هوا: توصیه می شود با تعویض روغن، فیلتر ها نیز تعویض گردد.
  • صافی بنزین: با تعویض فیلتر روغن، صافی بنزین نیز تعویض گردد.
  • روغن ترمز: هر دو سال یک بار نیاز به تعویض دارد.
  • تسمه دینام: به ازای طی مسافت ۴۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • تسمه تایم: به ازای طی مسافت ۶۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • شمع و وایر شمع: به ازای طی مسافت ۳۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • لنت ترمز: لنت های جلو به ازای طی مسافت ۲۰۰۰۰ کیلومتر و لنت های عقب به ازای طی مسافت ۴۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارند.
  • دیسک ترمز: به ازای طی مسافت ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • صفحه کلاچ: به ازای طی مسافت ۶۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • باتری: بین دو تا سه سال یکبار باید تعویض گردد.
  • جلوبندی خودرو: باید به ازای طی مسافت ۸۰۰۰۰ هزار کیلومتر تحت تعمیر و بررسی قرار گیرد.
  • لاستیک: هر ۴ سال یک بار لاستیک ها نیاز به تعویض دارند.
  • پمپ بنزین: به ازای طی مسافت ۶۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
  • واشر سر سیلندر: به ازای طی مسافت ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
امتیاز post
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها